BezMar

BezMar

وبلاگ شخصی امیر ر.
BezMar

BezMar

وبلاگ شخصی امیر ر.

فمنیسم اسلامی

من به شدت فمنیست هستم، همه فکر می‎کنن یه فمنیست باید یه زن باشه اما من به عنوان یه مرد کاملا بهش معتقدم و از فمنیست ها حمایت می‎کنم چون مرد بودن رو یه توهین می‎بینم اگه از زن بودن بالاتر باشه. تو جامعه ایران مردم کم و بیش همه چی رو به مذهب وابسته کردن حتی چیزهایی که واقعاً ربطی به مذهب نداره. به هر حال تبعیض جنسیتی چیزیه که من باهاش می‎جنگم حتی اگه همه ادیان قبولش داشته باشن.

جدیداً گرایشی از فمنیسم به وجود اومده به اسم «فمنیسم اسلامی» که منشأ اون از کشورهای اسلامی نسبتاً ازاداندیشی مثل مصره. فکر کنم برای جامعه ما مفید باشه و بدون اینکه به ستیز مذهب بره حقوق زن‎ها رو به اونا بفهمونه و ازش طرفداری و حمایت کنه. تو این مطلب فمنیسم اسلامی به صورت کوتاه معرفی شده. پیشنهاد می‎کنم بیشتر دنبالش برید و ازش اطلاعات به دست بیارید.

Islamic Femenism   

فمینیست‌های مسلمان فمینیسم را غربی محسوب نمی‌کنند، هرچند منشاء فمینیسم و نامگذاری آن از فرانسه بوده‌است، مسایل زنان را امری جهانی می‌دانند. کتاب «فمینسم و ناسیونالیسم» کوماری جایاواردنا، بنیان گذار دانشگاه سری لانکا که در سال ۱۹۸۶ چاپ شد، توضیح دهنده تاریخچه پیدایش جنبش‌های فمینیستی در کشورهای مختلف آسیا و خاورمیانه‌است.

فمینیست‌های مسلمان معتقدند احکام اسلامی یا فقه که شکل کلاسیک آن در قرن نهم میلادی تثبیت شده‌است با مفاهیم و رفتارهای مردسالارانه زمان خود ترکیب شده‌است و این تعبیر مردسالارانه از احکام، شریعت‌های متفاوت معاصر را شکل داده‌است. همچنین، حدیث (گفته‌ها و اعمال نقل شده از پیامبر اسلام، اما نه همیشه معتبر) نیز اغلب در خدمت توجیه ایده‌ها و اعمال مردسالارانه قرار گرفته‌است. گاهی منشاء یا قابل اعتماد بودن احادیث مورد اعتراض هستند و کم نیستند مواردی که این حدیث‌ها در خارج از بافت خود استفاده شده‌اند. بنابراین یکی از اولویت‌های فمینیسم اسلامی رفتن مستقیم به سوی قرآن به عنوان قلب و ستون دین اسلام، برای فهمیدن پیام برابری خواهانه اسلام است.

روش‌شناسی پایه فمینیسم اسلامی شامل روش‌های کلاسیک اجتهاد (بررسی استقلال منابع دینی) و تفسیر است و علاوه بر این دو روش، روش‌های تحلیل زبان‌شناختی، تاریخی، تحلیل ادبی، جامعه‌شناختی، مردم‌شناختی و… نیز به کار گرفته می‌شوند. و سه دیدگاه را در بر می‌گیرد:

    بازخوانی آیاتی از قرآن به شیوه‌ای که اشتباهات تاریخی رایج همچون داستان‌های خلقت و اپیزود بهشت را که در خدمت تقویت ایده برتری مذکر هستند، تصحیح کند.
    معلوم کردن آیاتی که بر برابری زن و مرد بدون هیچ ابهامی تاکید می‌کنند.
    شالوده شکنی از آیاتی که تفاوت میان دوجنس را مطرح می‌کنند و به صورت گسترده‌ای برای توجیه سلطه مذکر تفسیر شده‌اند.

به اعتقاد این افراد تفسیرهای موجود از اسلام حاوی مفهوم برتری مذکر، انعکاس دهنده فرهنگ مردسالارانه پیش از قرآن هستند. آنان معتقدند آیات زیادی از قرآن هستند که برابری زن و مرد را تایید می‌کنند. مانند آیات سوره حجرات: «ما شما را از یک جفت زن و مرد خلق کردیم و شما را در قبایل و ملت‌های مختلف قرار دادیم برای این که یکدیگر را بشناسید و همانا بهترین شما نزد خدا، پرهیزگارترین شماست.» پس نتیجه می‌گیرند در اساس، از نظر هستی شناختی اسلامی، تمام افراد بشر برابرند.

فمینیست‌های اسلامی فمینیسم را به عنوان آگاهی نسبت به اجبار و محدودیت‌هایی که زنان تحت انقیاد آن هستند، دور انداختن محدودیت‌هایی که زنان در آن‌ها قرار داده شده‌اند و تلاش برای ایجاد یک نظام روابط منصفانه‌تر و عادلانه‌تر بین زن و مرد می‌دانند و هیچ تناقضی میان فمینیست بودن و مسلمان بودن خود نمی‌بینند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.